dimanche 18 novembre 2007

Sykebesøk


I dag var jeg på sykebesøk. Det er søstra til Moussa som er veldig syk. Om jeg har forstått det riktig så er det hjerteproblemer og at legene ikke kan gjøre så mye. Jeg stikker innom i familien til Moussa inn i mellom. Søstra hans, Omu, har vært syk en stund. Det er vanskelig fordi det koster mye penger. Spesielt no når legene ikke kan gjøre så mye annet enn å skrive ut medisiner. Moussa synest det er vanskelig. Han blir utsatt for press. Familien trur han har penger som han ikke har. Jeg ber for henne hver gang jeg er innom. I går fikk jeg vite at ho var blitt flyttet til ett av sykehusene. I dag tok jeg med moren og broren og seks andre kvinner fra familien på besøk. Jeg blir godt mottatt i familien selv om familien, spesielt moren til Moussa, ikke aksepterer at Moussa er kristen.
Ho aksepterer heller ikke Fatim, kona til Moussa. Midt opp i alle disse muslimene fikk jeg legge hendene på Omu og be for henne i Jesus navn. Dette er ikke noe sensasjonelt i det hele tatt. Det blir forventet at jeg ber og velsigner. For en Muslim gir det bare en ekstra ”Barka” (Velsignelse) Spesielt der islam er mye iblanda gammel animisme,søker mennesker velsignelser, om det så er fra djevelen. 85 % og kanskje mer, av menneskene i Mali benytter seg av fetisjer eller søker råd og hjelp fra fetisjører eller Marabouer. (Fetijisme er rein animisme mens en Marabou er knyttet opp til islam. Flere imamer er marabouer i tillegg. Det fleste av de er oppblanda med animisme.)
Bildene: 1 Sykebesøk 2 Foreldrene til Moussa. Bildet av foreldrene til Moussa skal jeg forstørre, ramme inn og gi dem som gave. Bilder setter folk stor pris på. Fotoapperat er det stort sett bare rike og fotografer som har.

Kai-Even

Aucun commentaire: