lundi 28 mai 2007

Jaaaaaaaaaaaakt


Etter avsluttet bibelskule-styremøte var det en ting som stod i hodet på Hølje og meg, og det var å komme seg langt inn i buskene på jakt. Vi hadde lenge satt av noen dager til dette. Når vi er ute slik, må jeg ofte knipe meg i armen med tanke på hvor priviligert jeg er som får oppleve disse turene. Det er ikke alltid vi fyller sekkene med vilt, men turene er likevel utrolig givende. Fulle av naturopplevelser og rekrasjon. Oddrun kunne vel sette ett spørsmålstegn ved det siste. Vi er ganske så utslitt når vi kommer hjem. Denne turen var spesielt slitsom. Vi gikk ikke noe lenger enn vanlig, men no er vi i slutten på varmetiden før regnet kommer. Det var så varmt at det var vondt å sette seg ned for en pause. Til og med dyrene såg ut til å ha gjemt seg. Jeg hadde gleden av en stor bavianflokk en stund. Hølje hadde gått opp på ett fjell utenfor radiokontakt. Kveldene er som tatt ut av bøkene. Knitring fra ett bål. Nattens lyder. To som etterhvert har lært hverandre godt å kjenne. Praten går lett og latteren henger løst. En kveld serverte jeg indrefilet, store makaroni, masse løk og alt blandet sammen med hermetiserte tomater i sin egen saus. Kulinarisk. Av drikke kan nevnes en ting, varmt vatn fra en kunstig oppdemt damm i nærheten. Allikevel, så varmt som det er drikk vi 5 til 6 liter om dagen. Det siste nevner vi ikke høyt, men vi som driver jakt og fiske har drukket av dette vannet i alle år uten å bli nevneverdig syke.

Kai-Even

2 commentaires:

Anonyme a dit…

Ka skjedde med viltet da? Blei det noge i sekken? Eller e det ikkje verdt å nevna noge mindre enn villsvin? ;-)

Kai-Even og Oddrun Malum Bjørdal a dit…

Du vet, HK, at en jeger snakker ikke så i klartekst om fangsten når det ikke er noen fangst. I hvert fall ikke når de helst skulle gjort som Sveinung, og fått has på et villsvin! Oddrun