vendredi 5 octobre 2007

Styremøte i bibelskolekomiteen


Fredag og lørdag i forrige uke hadde vi komite møte for bibelskolen i Bafoulabe.
Det var ingen spøk å komme seg til møtet. Vi bestemte å ha dette i Tambaga, som er ca halveis mellom Bamako og Bafoulabe. Grunnen var mye regn og en bru ute av drift. Jeg satte igjen bilen på elvebredden og ble hentet på den andre med en utsendt bil fra Tambaga. Turen over var en prøvelse. Spesielt på turen tilbake. Elva er ganska stri og båten/pirogen liten. Som eneste hvit hadde jeg to maliske damer + en mann i båten. Ei dame hadde jeg med fra tambaga.Ho var bitt av en rabbis hund og måtte på sykehus i Kita. Ei dame satt rett mot meg og knuget seg fast i meg med redselen lysende ut av øynene. Jeg var redd selv og. Maliere kan sjelden svømme, så der i båten måtte jeg velge hvem jeg ville redde om vi gikk under. Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg ikke kunne holde rundt ripa. Vatnet gikk nesten i kant.Utrolig at det gikk, men gikk det gjorde det.

Før Jeg kom så langt som til Elva stanset jeg i Kita og tok en Matbit i stammrestaurenten " Maimona" Grillet kjøtt, løk og pomesfrites.


Bibelskolen er stadig i utvikling. Dette året skal vi prøve med to klasser; Neste år skal vi bygge nytt undervisningsbygg. Regelverket skal og forandres til det bedre håper vi. Som årene før tar jeg en uke på bibelskulen i februar eller mars.
Bibelskulen blir viktigere og viktigere i kirken. her skal fremtidige pastorer og ledere formes og finne ut om de har kallet til de tjenestene som kirken trenger.
Vi har no også mange tilreisende maliere som lærere på skolen. Ellers så er det teologer i egne rekker: Alf Halvorsen, Hølje Haugsjå, Gjermund Lygre og Harald Fylling som underviser. De to sistnevnte overlapper hverandre som rektorer på skolen.De kommer ut fra norge 5-6 uker hver. Ellers er det meg da som Halv-teolog.
Ingvil Aatlo er no innvitert med inn i styret. Vi trengte en pedagog. Ho bidrar mye i planleggingen. Terese Glendrange er innom og noen dager og snakker om arbeid blant barn. Første årene var Oddrun og med og underviste fra det gamle testamentet.

Selv om det har vært mye regn i enkelte områder i Mali, er det fortsatt mangel på regn mange stede. Dette betyr dårlige avlinger og sult. Dette er ett bønne emne. Mer regn.

Kai-Even

3 commentaires:

Anonyme a dit…

Dette er en test på om hvem som helst kan kommentere bloggen vå nå. takk, for tipset, sveinung.

odd

Anonyme a dit…

Hej vänner!
Villbara säga att det är så käckt att kunna följa med på vad som sker hos er! Ber om Guds beskydd och vet att han är med er. Varma hälsningar från mej (i ett kyligt Haugesund ;-))

Anonyme a dit…

bra Oddrun!
Gøy med kommentarer fra andre enn Hans Kristian og meg..
hej så lenge.
S