mercredi 23 janvier 2008

Tragikomisk bytte av sko

Salif er en av de første som tok kontakt med oss etter vår annkomst til Mali. Den gang lurte han på hvor mye vi kunne betale han om han ble kristen. Dessverre er det mange muslimer som tror at vi betaler de som blir kristne for at de skal konvertere. Vi sier som sant er, også den gang til Salif, at tro er et hjerteanliggende som en ikke kan betales til. Salif ligger under for alkohol og er sjelden helt edru. Han gikk noe i kirken, men folk var utrygge og han stal penger. Han ble borte lenge, men han kommer og går på vår veranda. Han prøver seg stadig vekk, så vi passer på. Han har alltid ett glimt i øye selv om alle rundt han skubber han vekk. Han surmuler nesten alltid når han går, han får jo bare mat hos oss. Han er en plass mellom 40- 45år.. De få gangene jeg har tatt han på fersken til å stjele noe, har jeg vist han porten. En gang bokstavlig lempet jeg han ut med dårlig samvittighet i etterkant, stakkars arming. I forgårs var han her igjen. Jeg låg til sengs med kraftig diare og kvalme, noe jeg sikkert hadde spist dagen før. Ingen ting er verre enn en syk mann som ikke kan beskytte sin familie. Teneba, hushjelpa, kom inn og sa at Salif var kommet og at ho hadde sagt at jeg var syk, men han nektet å gå. Jeg sa at han måtte gå, for jeg orket ikke å stå opp. Gi han litt mat !!!!!!, men pass på han. Teneba ropte litt etter at han var gått, men at han av en merkelig grunn hadde satt igjen sine gamle utgåtte sko.Nei!!! Jeg sto opp i en fart og etter enda en tur via toalettet konstaterte jeg at Salif hadde byttet sko med meg. Jeg ser han for meg der han triumferende labber rundt i mine jaktstøvler, tatt med fra Norge. Jeg ser hans utgåtte, der de gliser til meg fra gulvet der jaktstøvlene sto. Litt av ett bytte! Det hører med til historien at jeg flere ganger de siste dagene har tenkt at de støvlene burde jeg ha sett i magasinet. Altfor fine og dyre sko til å ha stående slik i glaninga til folk. Litt dumt egentlig for no vil vel Salif holde seg borte lenge. Gjennom det tragiske har Salif mye godt i seg. Men dessverre enda ett lite menneske, ødelagt av arv og miljø ute av stand til å hjelpe seg selv. Vanskelig å hjelpe, men elsket av Gud

Kai-Even

3 commentaires:

Anonyme a dit…

ha-ha-haaa, e ler me ihel! Skikkelig tragikomisk ja! Ser for meg neste gang du skal ut å jakte me dei skoa der. Og kor fantastisk fornøyd han andre går rundt me jaktstøvlane dine. D e bare sko, du får tenke på d...... Skal vi få tak i nye sko til dej forresten? Hilsen Lena-søs.

Anonyme a dit…

Heisan!
Artig å kikke innom bloggen til gamle Gå Ut Senter elever. Har selv en svoger og svigerinne (Elisabeth L. og Jostein Sæth) som er ferske Malimisjonærer for NLM, og via noen andre misjonærer fant jeg bloggen deres. Håper alt står bra til med dere!

Anonyme a dit…

Hvis du vil ha skoene dine så bor jeg i Bergen!!

Hilsen Salif